ЗНАЙТИ ЛІКАРЯ ПО ПРІЗВИЩУ:

НОВИНИ

З 12 листопада проводиться Всесвітній тиждень правильного використання антибіотиків, метою якого є підвищення обізнаності громадськості в усьому світі про проблему стійкості до протимікробних препаратів.

В 1945 році вченим Флемінгу, Чейну і Флорі було присуджено Нобелівську премію за відкриття пеніциліну, що ознаменувало початок ери антибіотиків. Це відкриття ненадовго дозволило людині повірити в його перемогу над патогенними мікроорганізмами.

Антибіотики вважають найвидатнішим відкриттям у медицині ХХ сторіччя й універсальною зброєю проти більшості патогенів, проте поява резистентності до них загрожує поверненням в доантибіотикову еру. Сучасне комфортне життя серйозно послабило імунітет людини, повернення в “допеніцилінову” еру може стати для світу тим самим апокаліпсисом, про який так багато говорять.

Антибіотикорезистентність - нова загроза сьогодення. Впродовж багатьох століть мільйони людей гинули від мікробів - їх жертвами стало куди більше людей, ніж загинуло у всіх війнах. Це жахливі епідемії віспи, чуми або холери, які в середньовіччя були основною причиною зменшення населення Європи.

Резисте́нтність до антибіотиків -  це процес, при якому у бактерій розвивається стійкість до антибіотиків. В 1961 році з'явилося перше повідомлення про метициллінрезистентний золотистий стафілокок (МRSА), в 1967 році в Австралії було виявлено першу резистентну до пеніциліну бактерію. В основі цього звикання лежить природний відбір. Усі бактерії, що володіють чутливістю до антибіотика, гинуть, а ті деякі, що виявилися до нього малосприйнятливими, виживають. Саме ці бактерії й починають нестримно розмножуватися - так з’являється резистентний штам. У цьому випадку ліки уже не можуть перемогти будь-які пагубні бактерії. Поширення резистентності стало збільшуватися катастрофічними темпами.

Резистентність мікроорганізмів до антибактеріальних препаратів (АБП) може бути природньою (істинною) і набутою. Природня антибіотикорезистентність характеризується або відсутністю у мікроорганізмів мішені дії АБП, або недоступністю мішені внаслідок первинно низької проникливості бактеріальної стінки, або наявності ферменту, який руйнує АБП. Природня антибіотикорезистентність є сталою і не залежить від частоти застосування АБП.

Розвиток набутої резистентності завжди зумовлений генетичними змінами. Розвиток набутої резистентності зумовлюється тільки контактом мікроорганізму з АБП.

Основними причинами тотального поширення цього загрозливого явища стали надмірне й нераціональне застосування антибіотиків, у т.ч. сильнодіючих і широкого спектру, їх безрецептурний продаж та часте використання в сільському господарстві й ветеринарії, низький  інфекційний контроль, недостатня поінформованість і недооцінка ситуації медичними працівниками.

Антибіотикорезистентність на сьогоднішній день виходить за рамки суто медичної проблеми, має величезне соціально-економічне значення й у розвинених країнах розглядається як загроза національної безпеки . За прогнозами ВООЗ уже через 10-20 років практично всі існуючі мікроорганізми придбають стійкість до антибіотиків. При цьому, за даними Європейського співтовариства, вже зараз щорічно реєструється близько 400 тисяч інфекцій із множинною стійкістю до антибіотиків, від яких гинуть 25 тисяч людей.  ВООЗ оголосила антибіотикорезистентність однією з головних загроз людству та розробила документ за назвою “Глобальна стратегія ВООЗ по стримуванню резистентності”.

Людство має 2 шляхи подолання АБР:

1 - синтез нових АБП. Та все ж ситуація ускладнюється тим, що чим новіший антибіотик, тим швидше бактерії набувають стійкості до нього;

2 - раціональне застосування вже існуючих АБП, адже антибіотикорезистентність набуває значного поширення через людський фактор: нераціаональне призначення, самолікування, відпуск антибіотиків без рецептів.

Департамент охорони здоров’я міської ради нагадує, що недопустимо безконтрольне застосування антибіотиків без призначень кваліфікованого лікаря. Завжди дотримуйтеся рекомендацій медпрацівника при використанні антибіотиків; ніколи не давайте свої антибіотики іншим особам або не використовуйте залишки антибіотиків з простроченим терміном; запобігайте зараженню відповідно до «п’яти найважливіших принципів безпечного харчування», регулярно миючи руки, дотримуючись гігієни під час приготування їжі, уникаючи тісного контакту з хворими, практикуючи більш безпечний секс і своєчасно роблячи щеплення.